unit 3 lab 5

Page 1:

-Wat was de populairste meisjesnaam in de jaren 1900? En in de jaren 1960?

Mary.

-Welke jongensnamen zijn tegenwoordig veel minder populair dan in 1880?

John, Charles, George en Frank.

-Typ in wat je denkt dat de meest populaire naam op jouw school is. Is deze naam nog steeds populair voor nieuwe baby’s?

Wij hebben gekozen voor Sem, de naam is minder populair.

Page 2:

1a Wat betekent ieder bolletje?

Populatie.

1b Wat staat er op iedere as?

y-as vruchtbaarheidscijfer, x-as levensverwachting.

1c Wat betekenen de kleuren?

Verschillende landen.

1d Wat zegt de grootte van een bolletje?

Hoe groot de populatie is.

1e Wat kun je met de schuifregelaar onder de grafiek doen?

De veranderingen zien tussen de jaren 1960 tot 2015

2a Wat zegt deze interactieve dataset over de wereldwijde levensverwachting over tijd (gemiddeld)

Wordt steeds hoger.

2b Hoe zit het met de wereldwijde trends in vruchtbaarheid in de loop van de tijd (gemiddeld)?

Gaat omlaag.

2c Verplaats de schuifregelaar naar 1960 (helemaal naar links). Beschrijf de groep bolletjes van het cluster met oranje gegevenspunten rechtsonder in de grafiek. Wat zegt de locatie van de cluster over trends in deze regio van de wereld op dat moment?

Dat er een hoge leeftijdsverwachting is.

2d Verplaats de schuifregelaar naar 2015 (helemaal naar rechts). Beschrijf de groep bolletjes van het cluster met roze gegevenspunten rechtsonder in de grafiek. Wat zegt de locatie van de cluster over trends in deze regio van de wereld op dat moment?

Er is een lage leeftijdsverwachting.

2e Beweeg de schuifregelaar heen en weer over de tijd en selecteer een land dat een trend volgt die je interessant vindt. Beschrijf wat dit zegt over de levensverwachting en vruchtbaarheid van dit land tijdens deze periode.

Blauw, je ziet een enorme stijging is de leeftijdsverwachting, maar ook een daling in de vruchtbaarheid.