van coderen naar teken!!! WAT???

Als u onze sketch opent ziet u gelijk de kleuren van retro paint, onze bedoeling was om duidelijk te laten zien dat het paint is maar dan toch ook op een grappige en een meer hedendaags uiterlijk. Om deze writing story niet te lang te maken hebben wij besloten om in de code met comments aan te geven wat alles betekent en doet.

Old school paint

Natuurlijk is het standaard ding aan paint, als je op de muis klikt op het canvas begint het met tekenen. Wij hebben gekozen om 7 vaste kleuren toe te voegen aan onze paint omdat dit ons een mooi aantal leek. Vervolgens hebben wij ook gekozen om een random color kleur knop te maken omdat dit natuurlijk erg leuk is. Alle 8 deze kleuren zijn te bedienen met de cijfer 1 t/m 8 op het toetsenbord om het ook via het toetsenbord toegankelijk te maken om de kleuren aan te passen. Het begrip “complicated brushes” vond ik een beetje vaag, wat is nou moeilijk dus ik heb maar gekozen om 3 extra soorten brushes toe te voegen, sterren, de letter A en vierkanten. Ons design is eenvoudig en netjes maar alles is makkelijk te overzien. De plaatjes wouden wij een komisch effect meegeven daarom hebben wij niet gekozen voor een standaard gum en prullenbak, maar hebben wij gekozen voor een prullenbak die normaal op straat staat en een schoolgum. Dit vonden wij best leuk. Verder hebben wij geen bijzondere super bijzondere keuzes gemaakt, wij zijn wel erg trots op het eindresultaat, zie dit onder aan het bestand.

Na eindelijk te denken dat wij klaar waren kwamen wij nog iets tegen voor een 9, “Create a website to house your creation”, dit heeft een hoop tijd gekost maar het was wel leuk om uit te zoeken hoe eht moest. Uiteindelijk hebben we via chrome een local server gehost via de laptop en het mapje met “sketch.js” uit te voeren op deze website. Hieronder de screenshots als bewijs.

Final project:

Voor als de p5js plugin niet werkt: fullscreen en met code

//hier benoemen wij alle variabelen die wij nodig hebben voor dit project
var prullenbakIMG;
var regenboog;
var gumIMG;
var regenboogIMG;
x = 0;
y = 0;
z = 0;
B = 10;
a = 1;
let slider;
var choice;


function setup() {
  //hier word het canvas gemaakt en de achtergrond kleur
  createCanvas(560, 400);
  background(255, 255, 255);
  //hier maak ik de slider aan en hoe groot die moet zijn, dit geeft de dikte van de lijn, de vierkant en de letter aan.
  slider = createSlider(1, 100, a);
  slider.position(485, 97);
  slider.style('width', '60px');
  //hier geef ik de variabelen een waarde, sommige foto's andere gewoon een nummer
  prullenbakIMG = loadImage("prullenbak.jpg");
  gumIMG = loadImage("gum.jpeg");
  choice = 1 
}

function draw() {
  //de A moet blijven refreshen als waarde daarom staat het in function draw in plaats van setup
  a = slider.value();
  //het design voor de buitenkant van de paint
  frameRate(60)
  strokeWeight(0)
  stroke(0)
  fill(39, 179, 184,100)
  rect(480,0,80,400)
  rect(0,0,500,20)
  fill(0)
  textSize(15)
  text('untitled - paint',5,15)
  noFill()
 
  //hier maken wij de vakjes aan voor alle functies
 //prullenbak
  stroke(0)
  strokeWeight(2)
  fill(255,255,255)
  prullenbakIMG.resize(60,60)
  image(prullenbakIMG,0,340)
  fill(0)
  textSize(12)
  strokeWeight(0)
  text('Delete', 15,335)
  text('Dikte',505,15)
  strokeWeight(4)
  line(482,200,600,200)
  textSize(15)
  strokeWeight(1)
  text('Brush type',485,190)
  textSize(10)
  fill(255)
  text('random',520,160)
  strokeWeight(2)
  //paars
  fill(153, 0, 153)
  rect(495, 40, 20, 20)
  //blauw
  fill(0, 0, 255)
  rect(525, 40, 20, 20)
  //groen
  fill(0, 179, 60)
  rect(525, 70, 20, 20)
  //geel
  fill(255, 255, 0)
  rect(495, 70, 20, 20)
  //oranje
  fill(255, 117, 26)
  rect(525, 100, 20, 20)
  //rood
  fill(255, 0, 0)
  rect(495, 100, 20, 20)
  //zwart
  fill(0)
  rect(495, 130, 20, 20)
  //random
  fill(mouseX,mouseY,mouseX)
  rect(525, 130, 20, 20)
  //line
  fill(255)
  rect(495, 220, 20, 20)
  strokeWeight(2)
  line(500,225,510,235)
  //star
  strokeWeight(2)
  fill(255)
  rect(525, 220, 20, 20)
  textSize(15)
  text('',525,235)
  //A
  strokeWeight(2)
  fill(255)
  rect(495, 250, 20, 20)
  textSize(15)
  text('A',500,265)
  //vierkant
  strokeWeight(2)
  fill(255)
  rect(525, 250, 20, 20)
  rect(530,255,10,10)
  textSize(10)
  strokeWeight(1)
  
  //hier staat als je een bepaalde knop op je toetsenbord invult (1 t/m 8) dan krijgt het een kleur
      //random
  if (keyIsPressed && key == "1") {
    x = random(255)
    y = random(255)
    z = random(255)
  }
  
      //paars
  if (keyIsPressed && key == "2") {
    x = 153
    y = 0
    z = 153
  } 
  //blauw
  if (keyIsPressed && key == "3") {
    x = 0
    y = 0
    z = 255
  }
  //groen
  if (keyIsPressed && key == "4") {
    x = 0
    y = 179
    z = 60
  } 
  //geel
  if (keyIsPressed && key == "5") {
    x = 255
    y = 255
    z = 0
  } 
  //oranje
  if (keyIsPressed && key == "6") {
    x = 255
    y = 117
    z = 26
  } 
  //rood
  if (keyIsPressed && key == "7") {
    x = 255
    y = 0
    z = 0
  }
  //zwart
  if (keyIsPressed && key == "8") {
    x = 0
    y = 0
    z = 0
  }
  
  //foto plaatsen in de sketch
  //img gum
  gumIMG.resize(40,40)
  image(gumIMG,500,350)
  }
  
//alle brushes hebben een waarde die wij choice hebben genoemd om elke brush uit elkaar te halen. Hier wordt gezorgd dat als deze waardes waar zijn dat je dan die brush gebruikt.
   if(choice == 2){
    if (mouseIsPressed){
      textSize(a)
      text('',mouseX,mouseY)
    }
}
 if(choice == 3){
    if (mouseIsPressed){
    stroke(x,y,z)
    strokeWeight(1)
      textSize(a)
      text('A',mouseX,mouseY)
    }
}
 if(choice == 4){
    if (mouseIsPressed){
      noStroke()
      strokeWeight(1)
      fill(x,y,z)
      rect(mouseX,mouseY,a,a)
    }
}
//hier maken wij een nieuwe functie aan die je kan gebruiken als er een bepaald iets moet gebeuren, in dit geval mouseDragged.
function mouseDragged() {
  //de slider waarde wordt doorgegeven
  strokeWeight(a)  
//alle brushes hebben een waarde die wij choice hebben genoemd om elke brush uit elkaar te halen. Hier wordt gezorgd dat als deze waardes waar zijn dat je dan die brush gebruikt.
  if (mouseX <= 480 && choice==1) {
    stroke(x, y, z)
    line(mouseX, mouseY, pmouseX, pmouseY)
    noFill()
  }
    if (mouseX <=480 && choice==2) {
    textSize(a)
      text('',mouseX,mouseY)
  }
  if (mouseX <=480 && choice==3) {
      stroke(x,y,z)
      strokeWeight(1)
      textSize(a)
      text('A',mouseX,mouseY)
  }
  if (mouseX <=480 && choice==4) {
      noStroke()
      strokeWeight(1)
      fill(x,y,z)
      rect(mouseX,mouseY,a,a)
  }
}
//nu de function mousepressed, hierin betekent dat als het vakje wordt aangeklikt binnen bepaalde coördinaten dat het juiste ding wordt geselecteerd
function mousePressed() {
   
  //line
  if(mouseX>495&&mouseX<515&&mouseY>220&&mouseY<240) {
    choice = 1
  }
  //ster
  if(mouseX>525&&mouseX<545&&mouseY>220&&mouseY<240) {
    choice = 2
  }
  //A
  if(mouseX>495&&mouseX<515&&mouseY>250&&mouseY<270) {
    choice = 3
  }
  //vierkant
  if(mouseX>525&&mouseX<545&&mouseY>250&&mouseY<270) {
    choice = 4
  }
//de delete knop (de prullenbak)
  //delete alles wat er op het canvas staat
  if (mouseX > 0 && mouseX < 60 && mouseY > 340 && mouseY < 400) {
    background(255, 255, 255)
    x = 0
    y = 0
    z = 0
  }
  
  //alle kleuren krijgen hier hun waardes om de juiste kleur te tekenen als je erop klikt
  //paars
  else if (mouseX > 495 && mouseX < 515 && mouseY > 40 && mouseY < 60) {
    x = 153
    y = 0
    z = 153
  } 
  //blauw
  else if (mouseX > 525 && mouseX < 545 && mouseY > 40 && mouseY < 60) {
    x = 0
    y = 0
    z = 255
  }
  //groen
  else if (mouseX > 525 && mouseX < 545 && mouseY > 70 && mouseY < 90) {
    x = 0
    y = 179
    z = 60
  } 
  //geel
  else if (mouseX > 495 && mouseX < 515 && mouseY > 70 && mouseY < 90) {
    x = 255
    y = 255
    z = 0
  } 
  //oranje
  else if (mouseX > 525 && mouseX < 545 && mouseY > 100 && mouseY < 120) {
    x = 255
    y = 117
    z = 26
  } 
  //rood
  else if (mouseX > 495 && mouseX < 515 && mouseY > 100 && mouseY < 120) {
    x = 255
    y = 0
    z = 0
  }
  //zwart
  else if (mouseX > 495 && mouseX < 515 && mouseY > 130 && mouseY < 150) {
    x = 0
    y = 0
    z = 0
  }
  //gum
  else if (mouseX > 500 && mouseX < 540 && mouseY > 350 && mouseY < 390) {
    x = 255
    y = 255
    z = 255
  }
  //random
  else if (mouseX > 525 && mouseX < 545 && mouseY > 130 && mouseY < 150) {
    x = random(255)
    y = random(255)
    z = random(255)
  }
}