Afgelopen augustus blijkt allekabels.nl te zijn gehacked waar van 2,6 miljoen gebruikers emailadressen, slecht versleutelde wachtwoorden en IBAN nummers zijn gejoekt. RTL Nieuws heeft dit bericht als eerste.
De wachtwoorden van de gebruikers bij allekabels zijn zo slecht versleuteld dat ze in een seconde te kraken zijn, volgens “experts”. Tweakers heeft iets meer diepgang in de berichtgeving…
Vrijdag 16 april. Mail van allekabels
Beste klant van Allekabels, Laten we beginnen om onze welgemeende excuses aan te bieden voor eventuele overlast welke gepaard gaat met dit datalek en het feit dat dit nu pas duidelijk is geworden. Gelukkig is uw wachtwoord NIET gelekt! Ons bedrijf is op 23 augustus 2020 slachtoffer geworden van een hack door cybercriminelen en heeft daar meteen melding van gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de technologische beveiliging maximaal opgeschroefd. Ondanks het feit dat de wachtwoorden van de klanten zijn versleuteld werd hedenmorgen in de media melding gemaakt dat er wachtwoorden van klanten zijn gekraakt. Uit intern onderzoek van Allekabels is komen vast te staan dat het om een minderheid van de klanten gaat. Alleen de wachtwoorden van klanten die zich voor 1 september 2018 geregistreerd hebben, kunnen worden gekraak Voor u is het belangrijk om te weten dat het NIET om uw wachtwoord gaat. Om de belangen van u als klant maximaal te beschermen heeft Allekabels besloten om onmiddellijk de wachtwoorden van deze klanten te wissen. Deze klanten zijn inmiddels van deze maatregelen op de hoogte gesteld, maar dat geldt dus niet voor u. Het is denkbaar dat u de komende periode oneigenlijk wordt benaderd met bijvoorbeeld phishing e-mail. Allekabels roept u dan ook op om extra waakzaam te zijn, hetgeen in deze tijd sowieso verstandig is. Indien u hier aanvullende vragen over heeft verwijzen wij u graag naar onze website https://www.allekabels.nl/faq-1504.php. Op een speciaal ingerichte informatiepagina zullen wij onze websitebezoekers up-to-date houden omtrent dit datalek. Wij zijn bijzonder geschrokken van deze cyberhack en zal de kwestie diepgaand onderzoeken en alle noodzakelijke maatregelen nemen. We stellen alles in het werk om de belangen van u als klant optimaal te beschermen. -- Met vriendelijke groet, Constantijn Souren
Zaterdag 17 april. Tweede mail van allekabels
Beste klant van Allekabels, Helaas is ook uw IBAN-nummer gelekt bij ons datalek. Laten we beginnen om onze welgemeende excuses aan te bieden voor eventuele overlast welke gepaard gaat met dit datalek en het feit dat dit nu pas duidelijk is geworden. Ons bedrijf is op 23 augustus 2020 slachtoffer geworden van een hack door cybercriminelen en heeft daar meteen melding van gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de technologische beveiliging maximaal opgeschroefd. Hierover heeft u eerder deze week per e-mail bericht ontvangen maar helaas is ook uw IBAN-nummer gelekt bij dit datalek. Door deze uiterst vervelende gebeurtenis is waakzaamheid van uw kant geboden. Het is belangrijk dat u alle berichten wantrouwt, zelfs berichten met daarin het juiste rekeningnummer. Bel in geval van twijfel altijd zelf de bank op om te controleren of een bericht klopt, en gebruik dan het telefoonnummer dat u vindt op de officiële website van de bank. Indien u hier aanvullende vragen over heeft verwijzen wij u graag naar onze website https://www.allekabels.nl/lek . Op een speciaal ingerichte informatiepagina zullen wij onze websitebezoekers up-to-date houden omtrent dit datalek. Wij zijn bijzonder geschrokken van deze cyberhack en zal de kwestie diepgaand onderzoeken en alle noodzakelijke maatregelen nemen. We stellen alles in het werk om de belangen van u als klant optimaal te beschermen. -- Met vriendelijke groet, Constantijn Souren