Grootste Nederlands datalek met wachtwoorden ooit

Afgelopen augustus blijkt allekabels.nl te zijn gehacked waar van 2,6 miljoen gebruikers emailadressen, slecht versleutelde wachtwoorden en IBAN nummers zijn gejoekt. RTL Nieuws heeft dit bericht als eerste.

De wachtwoorden van de gebruikers bij allekabels zijn zo slecht versleuteld dat ze in een seconde te kraken zijn, volgens “experts”. Tweakers heeft iets meer diepgang in de berichtgeving…

Ondanks het feit dat de wachtwoorden van de klanten zijn versleuteld werd er op 15 april 2021 in de media melding gemaakt dat er wachtwoorden van klanten zijn gekraakt.

Bericht aan klanten via het dashboard op de site

Om de belangen van de klanten maximaal te beschermen heeft Allekabels besloten om onmiddellijk de wachtwoorden van alle klanten die zich voor 1 september 2018 geregistreerd hebben te wissen. De klanten zijn inmiddels van deze maatregelen op de hoogte gesteld.

eloq arch was dit keer dus veilig.

Vrijdag 16 april. Mail van allekabels

Beste klant van Allekabels,

Laten we beginnen om onze welgemeende excuses aan te bieden voor
eventuele overlast welke gepaard gaat met dit datalek en het feit dat
dit nu pas duidelijk is geworden. Gelukkig is uw wachtwoord NIET gelekt!

Ons bedrijf is op 23 augustus 2020 slachtoffer geworden van een hack 
door cybercriminelen en heeft daar meteen melding van gemaakt bij de 
Autoriteit Persoonsgegevens en de technologische beveiliging maximaal
opgeschroefd. Ondanks het feit dat de wachtwoorden van de klanten    
zijn versleuteld werd hedenmorgen in de media melding gemaakt dat    
er wachtwoorden van klanten zijn gekraakt. Uit intern onderzoek van  
Allekabels is komen vast te staan dat het om een minderheid van de   
klanten gaat. Alleen de wachtwoorden van klanten die zich voor 1     
september 2018 geregistreerd hebben, kunnen worden gekraak Voor u is 
het belangrijk om te weten dat het NIET om uw wachtwoord gaat.

Om de belangen van u als klant maximaal te beschermen heeft Allekabels
besloten om onmiddellijk de wachtwoorden van deze klanten te wissen.
Deze klanten zijn inmiddels van deze maatregelen op de hoogte gesteld,
maar dat geldt dus niet voor u.

Het is denkbaar dat u de komende periode oneigenlijk wordt benaderd met
bijvoorbeeld phishing e-mail. Allekabels roept u dan ook op om extra
waakzaam te zijn, hetgeen in deze tijd sowieso verstandig is.

Indien u hier aanvullende vragen over heeft verwijzen wij u graag naar
onze website https://www.allekabels.nl/faq-1504.php. Op een speciaal
ingerichte informatiepagina zullen wij onze websitebezoekers up-to-date
houden omtrent dit datalek.

Wij zijn bijzonder geschrokken van deze cyberhack en zal de kwestie
diepgaand onderzoeken en alle noodzakelijke maatregelen nemen. We
stellen alles in het werk om de belangen van u als klant optimaal te
beschermen.
-- 
Met vriendelijke groet,
Constantijn Souren

Zaterdag 17 april. Tweede mail van allekabels

Beste klant van Allekabels,

Helaas is ook uw IBAN-nummer gelekt bij ons datalek. Laten we beginnen
om onze welgemeende excuses aan te bieden voor eventuele overlast welke
gepaard gaat met dit datalek en het feit dat dit nu pas duidelijk is
geworden.

Ons bedrijf is op 23 augustus 2020 slachtoffer geworden van een hack
door cybercriminelen en heeft daar meteen melding van gemaakt bij de
Autoriteit Persoonsgegevens en de technologische beveiliging maximaal
opgeschroefd. Hierover heeft u eerder deze week per e-mail bericht
ontvangen maar helaas is ook uw IBAN-nummer gelekt bij dit datalek.

Door deze uiterst vervelende gebeurtenis is waakzaamheid van uw kant
geboden. Het is belangrijk dat u alle berichten wantrouwt, zelfs
berichten met daarin het juiste rekeningnummer. Bel in geval van twijfel
altijd zelf de bank op om te controleren of een bericht klopt, en
gebruik dan het telefoonnummer dat u vindt op de officiële website van
de bank.

Indien u hier aanvullende vragen over heeft verwijzen wij u graag naar
onze website https://www.allekabels.nl/lek . Op een speciaal ingerichte
informatiepagina zullen wij onze websitebezoekers up-to-date houden
omtrent dit datalek.

Wij zijn bijzonder geschrokken van deze cyberhack en zal de kwestie
diepgaand onderzoeken en alle noodzakelijke maatregelen nemen. We
stellen alles in het werk om de belangen van u als klant optimaal te
beschermen.
-- 
Met vriendelijke groet,
Constantijn Souren

Eloquent Architect 161

Eloquent Architect 161