Het idee achter het PTA is dat we eerst de basiskennis oppimpen tot een niveau waarvan we denken: nu heeft het zin om over de ingewikkelde onderwerpen te praten. Het alternatief zie je op vrijwel alle andere scholen: eerst onderwerp A, dan D, dan B. Maar geen leerling die dan het idee heeft iets te leren.
Pijnlijk punt
Ik weet zelf ook wel dat we niet echt netjes aan het verplichte programma voldoen momenteel. Rome is niet op 1 dag gebouwd en een eigen methode ook niet. En ik krijg er niet echt voor betaald. Dus. Ga klagen dan. Je hebt gelijk. Geen paniek, gewoon doorbouwen en stapjes zetten.
Met name de leerlingen die nu in H5 en V6 zit hebben eigenlijk te weinig tijd voor de moeilijke onderwerpen. Volgend jaar wordt dat iets beter, want de nieuwere lichtingen hebben minder tijd verbruikt met minder succesvolle opdrachtenreeksen in het verleden, BJC en Front-End / Back-End.
De Eindtermen
De eindtermen zijn conceptueel beschreven en laat de context over aan de actualiteit en flexibiliteit. Het gaat eigenlijk over Informatica op wetenschappelijk niveau. Wij dienen les te geven als voorproefje van de opleiding Informatica aan de T.U.. Maar in realiteit proberen we les te geven aan een populatie die divers is en grotendeels zonder voorkennis binnenkomt in de 4e.
- Website van SLO met de Handreiking (hulp en uitleg voor scholen)
- Advies Examenprogramma.PDF
- Eindtermen A t/m E zijn sowieso verplicht, en dan is het kiezen uit F
- Mij is expliciet verzocht in het PTA alleen de letter op te nemen en het onderscheid tussen A1 en A2 te laten varen, vanwege de uniformiteit in de school. Okay.
Het platform P5JS lijkt zich uitstekend te lenen voor de hokjes van de domeinen, want je tikt al gauw meerdere hokjes aan als het ingewikkeld wordt.
NOG NIET ALLES IS INGEVULD MAAR DAT KOMT GAANDEWEG
Letter | Naam | Context / Accent | Havo | VWO |
---|---|---|---|---|
A | Vaardigheden | Hier beginnen we in 4. | ||
B | Grondslagen | Dit vermijden we zoveel mogelijk | Lessenserie H5 | Lessenserie V6 |
C | Informatie | Weerkaartje project met de REST API / JSON. | ||
D | Programmeren | Dit zijn we grotendeels aan het doen | ||
E | Architectuur | Complexe architectuur leggen we beetje bij beetje bloot. We are on the web all the time. Leer uitleggen wat de architectuur is. En de security. Ik ben blij als je 1 REST API aan de gang krijgt en zo uit een online database leest. | ||
F | Interactie | Usability en ook privacy en maatschappelijke aspecten. Dit zijn doorlopende thema’s, maar we toetsen er weinig op. | ||
Keuze Thema’s | 2x | 4x | ||
G | Algoritmiek, berekenbaarheid en logica | |||
H | Databases | PHP/Mysql project voor backenders. Vervolgopdracht Bouw een api op deze database | ||
I | Cognitive Computing | |||
J | Programmeerparadigma’s | |||
K | Computerarchitectuur | |||
L | Netwerken | |||
M | Physical Computing | |||
N | Security | |||
O | Usability | |||
P | User Experience | |||
Q | Maatschappelijke en individuele invloed van informatica | |||
R | Computational science | |||