Iedere leerling zou in zijn schoolcarrière tenminste één jaar IT onderwijs moeten hebben rond de hoofdvragen: Hoe werkt een programma, hoe werkt een computer en hoe werkt het Internet.
Notitie voor de schoolleiding door Eloquent Architect
IT in iedere beroepspraktijk
Elk beroep heeft tegenwoordig een digitaal equivalent. Een aantal voorbeelden. De wiskundige kan alles met een potlood uitrekenen maar kan ook een computer gebruiken als hulpmiddel. De landbouwer beheert zijn akkers digitaal, plant de inkoop van zaaigoed en de machinale bewerking van het land, waar de trekker met voorgeprogrammeerde GPS zelfstandig rechte banen over de akkers trekt.
Boekhouding, administratie en logistiek, productie en nu ook de digitale docent: ieder beroep heeft zijn systemen waarin de beroepspraktijk in een modelomgeving is nagebootst. Zelfs de pastoor is overstag. Tot voor kort had deze geen computer nodig om zijn gemeente te verbinden met het hogere, maar anno 2021 raadpleegt de geestelijke het Schrift via Internet, streamt de viering live op Youtube naar de gelovige.
IT in iedere schoolcarrière
Het middelbaar onderwijs geldt als Algemeen Vormend (Mavo, Havo) of als Voorbereidend Wetenschappelijk (VWO). Naast de inhoudelijke kennis voor elk vak is het digitaal equivalent van dat schoolvak impliciet vereist als voorkennis. Ik concludeer hieruit dat je genoeg basiskennis moet hebben opgedaan om de vereiste systemen vlot en wel onder de knie te kunnen krijgen. Dit betekent:
- Je moet elk soort computer kunnen bedienen. Windows, Apple, Linux, Chromebook, iPad en mobile. De principes zijn hetzelfde, de uitvoering is anders.
- Je moet elk office pakket kunnen bedienen, zowel Microsoft Office als Google Drive. Krijg je LibreOffice voor je neus, moet je dat ook gewoon kunnen. De plaats en vorm van de knopjes zijn anders, de werking ervan is hetzelfde.
- Programmeren, vormgeven en publiceren op Internet behoren tot de basisvaardigheden die je eenmaal leert en nooit meer.
- De vereisten van het Ministerie en het SLO voor het schoolexamen mogen we niet uit het oog verliezen.
Hierbij moeten we ook nog rekening houden met hypermoderniteit: je leidt op voor beroepen die op het moment van de opleiding nog niet bestaan. Zo begint de TU Eindhoven pas over een half jaar, in september 2021, met de opleiding Data Science and Artificial Intelligence maar een Indeed zoekopdracht Data Science in 50 km rond Eindhoven geeft vandaag 397 vacatures.
Keuze voor een roadmap
Op onze school laten we de leerlingen zelf kiezen voor een roadmap. Deze roadmaps zijn de IT-business equivalenten van de doorlopende leerlijnen. Theoretische topics en praktische programma’s zijn hierin gestapeld in oplopende complexiteit.
Aangezien we bouwen aan het Internet via deze site, het web het platform is waarop we buiten treden hebben we de roadmaps Front-End en Back-End als basiskeuze genomen. De roadmaps worden beheerd voor vakspecialisten uit de online community. Andere keuzes als 3D, digital artist of Data Science / AI zullen later van deze twee opties afsplitsen. Daarnaast zie je ook leerlingen die uit zichzelf vragen naar Full-Stack ofwel allebei. Deze optie is niet expliciet aangeboden maar wordt desondanks actief bevraagd en gekozen.
Voor iedereen een relevante optie
Met het brede aanbod van onderwerpen hopen we voor iedere leerling een actueel en relevant lesprogramma samen te stellen dat ook nog eens voldoende diepgang biedt om lastige onderwerpen uit het verplichte- en keuze-curriculum te laten passeren. Het zou jammer zijn als een leerling op grond van een keuzeprofiel reeds in een vroeg stadium het vak IT uitsluit. Het levert geen officiële deficiëntie op voor een vervolgopleiding, maar het leidt wel tot een achterstand bij het oppakken van academische systemen die over een aantal jaren in het vakgebied actueel zullen zijn.