Bijna een half jaar bezig. Tijd om onze werkwijze te updaten. 2 nieuwtjes. En bedenk vast: plannen zijn mooi, de realiteit is altijd anders.
Begin van de les = begin je met je scrapbook
Aan je (digitale) tafel bespreek je in 1 minuut jouw antwoorden op
- Wat heb ik bereikt sinds de vorige lesopening?
- Wat ga ik deze les bereiken?
- Verwacht ik obstakels, en kan het team me daarbij helpen?
Het doel van de les / opdracht / project wordt bij deze bijeenkomst telkens in het achterhoofd gehouden.
Iedere deelnemer aan de tafel komt dus even aan het woord. Wat je zegt type je gelijk in op de site. En druk publish. Categorie: scrapbook. De docent kan nu al zien wat jij gaat doen.
Het tafelhoofd (zie nieuwtje 2) is gastheer/vrouw van de lesopening aan de tafel en zorgt dat iedereen aan het woord komt, waarna je echt kunt beginnen. Geef duidelijk het signaal: dank je, dan gaan we nu beginnen.
Vaste Tafels met tafelhoofd
In het lokaal staan een stuk of 7 tafels en dat gaan we nu in teams nabouwen.
- We maken tafels van 4-6 deelnemers.
- De docent nodigt een tafelhoofd uit en het tafelhoofd vindt vanzelf zijn tafelgenoten.
- Het natuurlijk proces speelt een rol bij de tafelvorming
- De hele tafel werkt aan dezelfde opdrachten-reeks of project. Zijn al je vrienden front-end maar jij doet back-end dan heb je dus pech. Tenzij het een cross-over project is…
- Te kleine groepjes (die andere keuzes hebben gemaakt) worden samengevoegd tot een restgroep. Hier is alleen plaats voor goudvissen.
- Met je team kun je samenwerken aan hetzelfde project of elkaar helpen bij lopende opdrachten.
- Het tafelhoofd host ook het teams-subkanaal waar het team samenkomt.
- Iedereen heeft screen sharing en camera aan in het teams subkanaal.
- De docent komt tijdens de les enkele keren langs, net als in het lokaal. Desgewenst open je zelf een PM met de docent. Maar vraag het eerst aan je tafel.
Les Opbouw
Aangegeven tijden indicatief op basis van 45′ les. 90′ les = extra tijd voor lesactiviteiten
0-5 | Entree / inloggen / aansluiten spullen |
6 | Iedereen online in teams. start presentie controle. Cam aan. |
7-10 | Mededelingen / breaking news voor de hele klas. Docent geeft ook aan wat er verwacht wordt in de subteams en wat hij zelf te bieden heeft. Ook als bericht op de site van de klas. |
11 | Opsplitsen in subkanalen / tafels |
12-15 | Lesopening aan de tafels / posten van je lesopening in het scrapbook |
16-40 | Les Activiteiten |
41-43 | Update je scrapbook met wat je gedaan hebt / hoe het ging / welke tools / tutorials / bronnen. Bewaar je fouten en leerpunten. |
44-45 | Sluiten subkanalen / kom in Algemeen, gezamenlijk sluiten. |
Agile, scrum
De lesopening in je tafelteam is een variant op de daily standup uit de scrum. Scrum is een werkwijze die je veel ziet bij IT Developers. De aanpak valt onder agile (wendbaar). Lees meer over de daily standup en scrum op https://scrumguide.nl/daily-standup-meeting/.