- Opdracht: Bouw een Game, met documentatie,
promo videoen gameplay video. - Doel van het spel: stop de vrije informatie flow. Klokkenluiders, wetenschappers, oproerkraaiers hebben een boodschap en proberen het publiek te bereiken. Jij hebt een groot deel van het publiek onder mind control. De speler in het spel probeert de boodschap bij het publiek te krijgen en het spel (de censor = degene die censureert) probeert automatisch de boodschap(per) te blokkeren. Score: Hou bij hoeveel mensen in jouw versie, het officiële verhaal van de wereld geloven, en hoe ver de boodschap is aangekomen bij (% van) het publiek.
- Gevaren: De zender van informatie gebruikt achtereenvolgens verschillende media. De taak van de censor is om ervoor te zorgen dat de zender zijn informatie niet bij zijn ontvanger krijgt. Neerschieten – letterlijk – is geen scenario. Je kunt wel putten uit andere strategieën. Dit zijn de gebruikelijke internet gevaren. Afluisteren. Surveillance. Shoot the messenger * komt niet aan. False flag. Scam. Censuur. Data leak. Fake News. Fraude. Informatie overload, fake news overload. Fear porn. Hope porn.
Aspecten
- Eindterm : De maatschappelijke, juridische en sociale gevolgen van IT
- scenario. Schrijf een realistisch scenario
op basis van eenmet in je achterhoofd een bestaande situatie die je met bronnen documenteert. Het spel moet niet 1:1 een kopie zijn van een bekende situatie, dan is het te echt. Je spel moet wel ergens op slaan, dat vereist research. - media / platformen / gevaren.
- in-game help. Met de F1 knop en achter een ? is het mogelijk hulpen te krijgen bij het spelen van de game
- documentatie. Op de site van Havo 5 maak je een pagina met documentatie.
- Inspiratie qua games: https://projects.raspberrypi.org/en/projects/?interests[]=games
Planning
- week van 24 januari: je hebt je zelfbeoordeling unit 2 af en gepost. De docent moet de cijferadministratie gaan doen.
- week van 31 januari:
afsluiting lessenserietoetsweek - week van 7 februari: start examenproject. maken groepjes van 2 max 3, alleen mag ook.
- week van 28 februari: vakantie
- week van 31 januari:
afsluiting lessenserietoetsweek - week van 7 februari: start examenproject. maken groepjes van 2 max 3, alleen mag ook.
- week van 28 februari: vakantie
- week van 5 maart: deelcijfer voor scenario en eerste versie game.
- Zondag 27 maart 22:00. inleveren examenprojecten
- week van 28 maart: examen presentaties. geen reguliere Informatica lessen meer.
- week van 4 april: herkansingen examenprojecten inleveren
- week van 11 april: herkansingsronde presentaties
Rubrics / Beoordelingsmatrix
5 | 7 | 9 | |||
scenario / gevaren | tussencijfer + final | de internet-gevaren zijn onherkenbaar in de gameplay | de zet enkele internet-gevaren op een herkenbare manier neer. | je game biedt de speler een eye-opener | |
video | video is te slecht van kwaliteit of ontbreekt | je hebt een lopende gameplay van begin tot eind met live commentaar audio en muziekje | Afgemonteerd (titel, aftiteling – privacyproof), netjes perfect | ||
game kwaliteit | final | je moet echt om de storingen heen spelen anders loopt ie vast | in de meeste gevallen kun je het spel zonder storingen spelen | dit spel is nagenoeg tot in de details perfect | |
game kwaliteit | tussencijfer | het spel is nog niet herkenbaar | in grote lijnen staat het wel, maar veel details moeten nog | je hebt al aandacht besteed aan de vele details | |
documentatie | Je in-game help en/of je online documentatie zijn ontoereikend | je hebt een mooie webpagina met de game erin die duidelijk uitlegt hoe het spel werkt. Je hebt ook een in-game help | Je host je eigen site / pagina ergens online, hardcoded html. En je hebt een nette in-game help | ||
Opdracht voor P5JS / Havo
- Een aantal leerlingen, 2 teams van 2. Natuurlijke groepsvorming
- Het gaat over shoot the messenger, hetzelfde gewoon alleen in P5