IN AANBOUW
Opgave 1 Tekenen
Schrijf de code die geplaatst zou kunnen zijn in de function setup()
om deze vormen te maken. Je mag hier HTML color names gebruiken.
- Een geel vierkant
- Een blauwe cirkel
- Een blauwe ellips met rode rand (5 dik)
- Een blauwe driehoek
Opgave 2 Bewegen
Schrijf de code die ervoor zorgt dat een cirkel (met straal 50) op de positie van de muis beweegt. Plaats je code correct op een juiste plaats in function setup()
of function draw()
.
Opgave 3 Beweeg Beter
Gegeven is een tweetal cirkels binnen deze code.
function setup() {
createCanvas(400, 400);
stroke("yellow")
fill("blue")
}
function draw() {
background(220);
circle(120,100,50)
circle(280,100,50)
}
Laat nu beide cirkels bewegen met de muis mee. Zorg dat de code op een zo groot mogelijk deel van het canvas werkt. Dus pas op voor het gebied buiten het canvas.
Schrijf hiervoor de P5 code die moet worden toegevoegd. Geef aan op welke plek in de bestaande code je dit toevoegt.
Opgave 4 Variabelen
Definieer, initieer met de waarde 60 en gebruik een variabele met de naam mixedColor
. Gebruik mixedColor
om de 3 subkleuren R, G en B te maken, een kleur te maken en vul daarmee deze cirkel:
function setup() {
createCanvas(400,400)
}
function draw() {
circle(200,200,100)
}
Opgave 5 Kleuren
Gegeven zijn 3 kleurcodes. Welke kleurcode geeft welke kleur. Keuze uit 8 kleuren.
Code | Kleur | ||
Black | Magenta | ||
#00FF00 | Grey | Yellow | |
#808080 | Cyan | Blue | |
#00FFFF | Green | Red |
Opgave 6 Arc de Triomphe
Bovenstaande arc is gesimplificeerd gemodelleerd als onderstaande vorm. Alleen die eindstukken van de arc zijn nu ook rond. Helemaal onderaan vind je de code die er gemaakt is.
Welke getallen heeft de ontwerper ingevuld als A en B?
- A=
- B=
function setup() {
createCanvas(400, 400);
noFill()
strokeWeight(50)
stroke("beige")
}
function draw() {
background(220);
arc(200,200,100,100, A,B,OPEN)
}
Opgave 7 Mapping
Een toets heeft een mogelijke score van 33 punten. En dan krijgt de leerling 3 punten kado. Het cijfer moet worden omgerekend naar: minimaal 10, maximaal 100. Geef de juiste code voor de waarde van finalScore
waarmee dit in 1 regel gebeurt.
score = 33
nterm = 3
finalScore =
Opgave 8 Scope van Variabelen
De volgende code heeft een probleem met de scope. NNB
Score per opgave
Opgave 1 | Opgave 2 | Opgave 3 | Opgave 4 | |
Punten | 4 | 2 | 2 | 3 |
Correctiemodel | Elke perfecte vorm -> 1p | Correct gebruik mouseX en mouseY -> 1p in draw() ->1p | translate -> 1p mouseX – getal tussen 100 en 300 -> 1p | let op globale scope ->1mixedColor = color(huppeldepup) correct -> 2 |
Opgave 5 | Opgave 6 | Opgave 7 | Opgave 8 | |
Punten | NNB | |||
Correctiemodel |