We kijken even terug naar 2 jaar p5js.nl. En de bijbehorende manier van werken.
Wat was goed?
- Leerlingen die echt meedoen vanaf het begin maken serieus stappen en kunnen al vrij vlot toffe werkstukken maken.
- Overstap naar replit is een succes behalve de leerlingen die weigeren. Vaak de betere leerling. Wet van de remmende voorsprong.
- Leerlingen en docent ervaren de vrijheid als prettig. Inhoudelijk laten we dat zo, qua structuur gaan we iets klassikaler
Wat kan beter?
- Leerlingen die de oefenopdrachten niet maken redden het niet met de Final Projects. Met name op de Havo. Er moet meer druk achter de oefenopdrachten.
- Eindtermen aftikken, dat moet nu echt gaan gebeuren en er zijn volop mogelijkheden. De basis is in de breedte gelegd.
- Veel kopiëren van het Internet
- Veel kopiëren van elkaar. Dan heb ik nog liever de (optie voor) groepsprojecten max 3.
- Hoe gaan we om met leerlingen die Chatgpt gebruiken maar er niet eerlijk over zijn? We moeten er iets mee.
- Agile / Kanban en dan de leerling laten werken met verbeteringen in stappen. Meer structuur hierin. Is ook een eindterm
- De deocent ligt achter met nakijken en administreren. Er gaan meer toetsen komen dus het moet nu echt beter.
Veranderingen
- Oefenopdrachten voor puntjes, tot 3.0 punt van de 10 voor de FP opdracht die dan komt.
- Na elke unit een Schriftelijke Toets of persoonlijke assessment presentatie. Voorbeeld toets. Ook gericht op skills als debuggen.
- FP: groepsprojecten max 3 personen, is dan met mini-presentatie. Individueel: uniek werk vereist
- Docent is gevraagd meer uitleg te geven. Dat gaan we doen door strakker op het schema van oefenopdrachten te letten bij deze uitleg. Hoe meer mensen op hetzelde punt zijn in de stof, hoe meer het zin heeft uit te leggen.
- Het eerder doen van lessen tijdens de dag om 9e en 10e uren te voorkomen wordt geheel afgeschaft. In de tussenuren ga ik nakijken en tijdens de lessen heeft de klas les die les heeft. Ga maar in het OLC zitten en kom ’s middags maar naar de les.