Examenopdracht: Hail the model, fear the model.

Intro

Computermodellen nemen in toenemende mate bezit van onze wereld. Omdat wij de betrouwbaarheid van deze fantastische modellen zo hoog achten, laten wij ons overtuigen de emoties op te laten lopen. De geweldige mogelijkheden van parallel computing, nano-architectuur en quantum computing. Maar ook: Als dit virus zich volgens dit model blijft ontwikkelen…

Hail the model, fear the model

De opdracht

Produceer een video van maximaal 1 minuut waarin je volop gebruik maakt van jargon, modellen en grafieken om op de emoties te spelen. Onderwerp naar keuze.

Je filmpje ontlokt een emotie(s) aan de kijker. Je ondersteunt deze emotie door beeld en geluid. De tekst, voice over of gepresenteerd, leidt de gedachten.

De geloofwaardigheid van je verhaal ontleen je aan enkele zelfgeproduceerde korte shots van animaties, code, grafieken of andere modellen. Er dient wel degelijk enig verband te bestaan tussen de opgeblazen emotie en de onderliggende modellen en dit moet wel aannemelijk worden gemaakt. Een kritische kijker kan echter waarnemen dat het BS gehalte hoger is dan je in eerste instantie kon vermoeden.

Feedback op je werkstuk

Zorg dat je klasgenoten / ouders vraagt om feedback (peer assessment) bij elke belangrijke stap. Krijgt hij/zij die emotie die je bedoelt?

Powerpoint

Je maakt een korte eenvoudige powerpoint waarin je de video nader toelicht. Je gebruikt de powerpoint om je video te presenteren aan de examinatoren.

  • 5 – 7 dia’s
  • max 10 minuten
  • titel, verhaallijn, emotie, diagrammen (bewijs), conclusie

Inleveren

  • Tussencijfer: 20/2: concept video + tekst + footage
  • Eindbeoordeling H5: dinsdag 23/3. V6: Zaterdag 27/3.
  • Post op de website een bericht met ingesloten video en ingesloten presentatie. In Som post je de link naar je bericht + de video + de presentatie. Teams van 2 of 3: ieder doet dit zelf.
  • Heb je namen in de PPT of Video staan, zet de pagina op “Privé met wachtwoord” met hetzelfde ww als we eerder gebruikten. Beter: geen namen en exporteer de PPT naar PDF.
  • Niet inleveren = geen tijdslot voor de presentatie.
  • Herkansing een week later, voor wie niet inleverde en voor wie een onvoldoende kregen.

Voorbeelden

Niet om na te doen, meer als illustratie van waar je aan kunt denken. Happy / Sad moet jij wel nader specificeren, welke emotie precies.

HappySad
De geweldige mogelijkheden van parallel computing, nano-architectuur en quantum computing.Sociale controle door de algoritmes volgens Social Dilemma
De dikste videokaart8 reasons to fear cloud computing
10 miljard bomen om werkloosheid tegen te gaan. One Million people will save the earth. By 2028 these drones will have planted 1.000.000.000 trees In 7 minuten de echte waarheid met de “harde feiten”. Stop de waanzin.
Meer dan 500 bioboeren in Vlaanderen. Het overbevolking probleem
Miljarden micro-organismen brengen de bodem tot levenIs vergrijzing een probleem
De fantastische technologie uit 50 jaar Star Trek is er echt gekomenEnorme toename vervuild zwemwater. Groot Alarm om kwaliteit drinkwater.
Logische opvolging binnen ecosystemen zorgt voor herstel na introductie wolf. A miracle.Gigantische opstoot angstige en depressieve leerlingen door corona
De Schuldenberg, gaat die het redden na corona? Ongelofelijke cijfers.
Blue Monday: de schuld van deze formule.
Wat je aandacht geeft, groeit. Dus kies juist.

Oefenopdrachten

  • Krantenbeeld aandikken “Winston Smith”-style met de web developer tools (F12 in Firefox). Zo maak je de krantenpagina die je nodig hebt in je video.
  • Kleur en emotie
  • Som op, welke emoties haal je uit de trefwoorden in deze tekst? Welke Emoties in de film Inside Out. In Panopticon, by Peter Vlemmix.
  • BS generator. Produceer een klinkende tekst met je eigen variant van deze BS generator (of deze). Leer van de pro‘s. Wat is eigenlijk BS (scientific article)? In de bullshit generator gebruik je het juiste type database voor de job. Nog een BS Generator. Python code
  • Video montage in Blender of Premiere. Adobe Spark. Desnoods in Youtube Creator. Leer omgaan met het afmonteren van stills en footage in combinatie met spraak en audio tot een realistisch product.
  • Excel: data en diagrammen weergeven. Selectie van data en visualisatie van grafieken in andere tools. Het is niet moeilijk, maar je kunt het wel oefenen. Backend: via een API ergens uitgelezen.
  • Update 2022: Audio Mix. Bij veel teams ging de audio mix ten onder aan slecht verstaanbaar door ‘achtergrond’muziek. Of een wisselend master niveau. Leer Audacity.
  • Update 2022: 3 op de 4 video’s van ons op youtube krijgt geen monitization. Iemand anders bezit de gebruikte muziek en dus krijgen wij van youtube geen cent. Op zich niet erg maar dat kan moet beter. Oefening: zoek achtergrond muziek, spreek een boodschap in, maak de mix, testbeeld erop, youtube m en behoud je monetization.
De uploads van Examen 2021. Niet best. Dat moet volgend jaar beter.

Motto

She who controls the models controls the future. She who controls the future controls the present.

Deelopdrachten / tijdpad

Maandag 25 janStart. Pitch je idee (post-it) voor de klas. Wie stapt er in? In principe teams van 2. Uitzonderingen: 1 of 3 (geen overblijvers).
Zaterdag 20 febTussencijfer. Een ruwe cut van de video. Verhaallijn moet staan, desnoods alleen als tekst. Footage, audio en montage kun je nog afwerken. Het tussencijfer is 1/3 van het eindcijfer en blijft staan.

Inleveren = Uploaden in een bericht op de site van de klas. Uploaden via Video’s in de site. Te groot: gebruik een video streaming service.
Liefst anoniem, We hebben een account afgesproken maar activeer die niet pas kort voor de deadline. Kies in WordPress de categorie Featured
21 februariStart vakantie
Dinsdag 23
Vrijdag 27 maart
Deadline inleveren examenproject Havo. Niet inleveren = niet presenteren
Woensdag 24 en Vrijdag 26 maartAfname Havo presentaties
Maandag 29 maart – Vr 2 aprilExamen Presentaties VWO
Maandag 5 april 23:00Deadline Inleveren Herkansing
Woensdag 7 aprilPresentatie herkansing

Rubrics / Beoordeling

Onderdelen

  • Verhaallijn in voice en beeld. Dit is de kern van je filmpje. De onderbouwing in het verhaal is gelinkt aan Visuals.
  • Visuals. Data / Modellen / Grafieken / Berekeningen. Update 2022: Titel dia aan het begin en aftiteling aan het eind.
  • Realisatie. Audio, Video, Rendering, Eindproductie. Upload, embed op je de site van de klas. Tijdsduur hoort hierbij.

Beoordeling

  • Is het laagste cijfer voor een onderdeel < 6, dan is je eindcijfer dit laagste cijfer. Ze moeten namelijk allemaal voldoende zijn
  • Is het laagste cijfer >= 6, dan is je cijfer ongeveer het gemiddelde van de onderdelen.
  • Tussencijfer: Verhaallijn telt, maak iets van een video op de juiste lengte. Tussencijfer is 1/3 van het eindcijfer, “tweede beoordeling” is 2/3. Presentatie: maken en geven maar wordt niet apart beoordeeld.
  • Presentatie is 20% van de tweede beoordeling, video is 80% van de tweede beoordeling

Rubrics

3579
VerhaallijnDe verhaallijn is onduidelijk , veel te lang of veel te kort.De verhaallijn is duidelijk maar haalt het doel van de opdracht niet. De verhaallijn voldoet aan de opdracht.. en bevat interessante / onverwachte wendingen
Visuals Visuals zijn onscherp of onbruikbaarEr zijn visuals maar die helpen je verhaal nietJe visuals ondersteunen de verhaallijnJe voedt een suggestie die eigenlijk onrealistisch is of je visuals ontlokken een sterke emotie
RealisatieAudio en / of video glitches is gelijk een onvoldoende.Net niet perfect maar een heel klein foutje magHet is 5 of 9Eigenlijk moet elke film een perfecte realisatie hebben
Presenteren (20%)Onduidelijke, warrige, incomplete, veel te korte of veel te lange presentatieInhoudelijk niet eens zo slecht maar vooral slecht gepresenteerd. Te weinig contact met het publiek, emotie, bevlieging, intonatie.Toelichting verduidelijkt het werkstuk. Je maakt wel contact met het publiek.Levendige, enthousiaste en inhoudelijk sterke presentatie als aanvulling op het werkstuk.
3579

Forbidden links

Mogen wij wel links met tips weggeven? Do not click.

https://www.datawrapper.de/

https://readloud.net/dutch

No Example

Maar het was wel goed geweest. Komt bij: de hamster is nu vrijwel uitgegeten.

Stefano over data

https://www.nporadio2.nl/spijkersmetkoppen/gemist/video/21280/2021-01-23-column-van-stefano-keizers

Iemand had dit onderwerp toch?

Eloquent Architect 161

Eloquent Architect 161