VWO examenopdracht: maak in p5js een werkstuk en biedt het als NFT te koop aan.

Dat is wel even wat anders dan een videootje maken en op Youtube zetten.

Eloq arch

In het kort

  • Bedenk een mooi nep-wetenschappelijk verhaal dat je als model weergeeft, zogenaamd met data onderbouwd.
  • Realiseer deze als levend werkstuk (art piece) in p5js
  • Optioneel: kies voor thema Pop Art, of Van Gogh, of Mondriaan.
  • Zet m om in een NFT. Lees ook: Bitcoinmeester over NFT’s: hype of de toekomst
  • Verkoop je werkstuk op Opensea.

Dit is een teamopdracht waarbij we met de hele klas / school samenwerken om een handvol gezamenlijke werkstukken te fabriceren, te marketen en te verhandelen.

Minting Options (in the works)

  • Opensea / ethereum $$$
  • Opensea / polygon network, Token StandardERC-1155, Blockchain: Polygon

More to follow

NB: 1 copy for each team member + 1 copy for the teach.

Voorbeeld

Onderstaande gif (de p5js code) is vorig jaar verkocht voor 0,5 ETH, dat is nu € 2.800. Leuke mountainbike.

Onderwerp: Scam your data, scam your model, scam your science.

Het onderwerp is geïnspireerd op drie artikelen:

They wanted to draw attention to a glaring problem with modern scientific protocol:

Between the laboratory and the published study lies a gap that must be bridged by the laborious process of data analysis.

This process is a virtual black box that, as currently constructed, “allows presenting anything as significant.” And if you can prove anything you want from your data, what, if anything, do you really know?

Simmons and his co-authors

Think of anything you can create as a computer model. It could be graphics, 3D, but also a weather model or maybe something chemical or biological.

  • Observe
  • Collect data
  • Arrange smart to create scientific proof

The situation threatens to turn the whole discipline into a “train wreck.”

Nobel prizewinner and founer of the field of behavioral psychology, Daniel Kahneman,

Video Uitleg van de Opdracht

Artikelen, gesaved

Havo-examenopdracht voor P5JS: Shoot the Messenger.

Je bouwt in P5JS dezelfde opdracht als de Havo leerlingen bouwen in Snap.

VWO-Opdracht

Met je team van 2 of 3 personen.

Missie A. p5js sketch volgens de opdracht.

  • duidelijk geïnspireerd is op het onderwerp Scam your data, scam your model, scam your science.
  • in dit thema stel je een secret message die je ‘verstopt’ in je art.
  • een doorlopende voorstelling (beweging) geeft
  • afmetingen: je ontwerp is gemaakt om om te gaan met elk schermformaat tussen HD en 4K.
  • er is enige audio
  • interactie: je project heeft interactie met muis. Ook de audio geeft enige feedback.
  • setup. Je levert sowieso een installatie / setup guide
  • Je maakt een NFT van je werkstuk.
  • Deelopdracht na de vakantie: de schets tot nu toe + een uitleg van de secret message die je wilt verkopen. Data / model /science.

Missie B. Go Public

  • Publicatie en Trading. Op Opensea (links en tricks) biedt je je werkstuk te koop aan.(Inmiddels verzamelen we meer platformen waar je dit kan doen – er is keuze)
  • Elke deelnemer in het team ‘krijgt’ 1 exemplaar, evenals de docent/school. Wie weet kun je er een ijsje van kopen.

Metamask account van Eloquent Architect

Op dit adres lever je je werk in

0x377043eb75f937cC5e8cA675fb995E33e84Ebc55
0x377043eb75f937cC5e8cA675fb995E33e84Ebc55

Missie C. Eindpresentatie

  • De presentatie geef je met je team aan de examinatoren
  • Je maakt een presentatie en 2 filmpjes om je werkstuk te ondersteunen.
    • De ene film (gif) geeft 30-60 seconden werkstuk, draaiend, eerst autonoom en dan met interactie. – Zo kun je altijd laten zien wat je bedoelt ook als de examinator verkeerd klikt –
    • De andere film geeft enige uitleg over het werkstuk
  • In de presentatie ga je in op je secret message, de pers campagne, de NFT creatie en trading.
  • Bepaal zelf of je eindpresentatie private of publiek is en/of live gestreamd wordt, waar en hoe.

Suggestie

Niet de saaie stilstaande barchart met info text, maar een embedded video in je animatie zoals op hello.p5js.org.

Tijdpad

  • tot kerst: pro teams kunnen hun planning / tijd vast richten
  • na kerst: start ‘lesssenserie’ met afsluitende ’toets’. Hier behandelen we voorkennis voor de examenopdracht en/of we maken alvast een prototype van je examenwerk.
  • 17 januari: laatste tientje start
  • 24 afmaken laatste tientje. Maak hierna je zelfbeoordeling, voordat de volgende les begint (is 7/2) Ik ga de beoordeling van deze opdracht pas doen als jullie al aan het examen zitten.
  • week van 31 januari: afsluiting lessenserie.
  • week van 7 februari: start examenproject
  • week van 28 februari: vakantie
  • week van 5 maart: inleveren deelcijfer / deelproducten.
  • Zondag 27 maart 22:00 Inleveren Examenproject
  • week van 28 maart: examen presentaties. geen reguliere Informatica lessen meer.
  • week van 4 april: herkansingen examenprojecten inleveren
  • week van 11 april: herkansingsronde presentaties

Meme Collection

Because NFT == memes

Interne afspraken (voorstel/concept)

Als het gaat over geld moeten de sectie / docent en de leiding van de school tevoren afspraken maken. Zodat er achteraf geen gedoe van komt.

Issues

  • Voorkennis

Verondersteld wordt dat u weet wat een NFT is. Zo niet, lees tenminste https://nieuws.bitcoinmeester.nl/nfts/zijn-nfts-puur-hype-of-is-het-de-toekomst/. Lees ook https://airybubbles7.nl/blog/nft-link-dump/

Minting en trading

Alle deelnemers aan een team krijgen een eigen exemplaaar van de NFT. Ook de school / docent krijgt een exemplaaar. Na afloop van de examens kan dit exemplaar worden verhandeld op de beurs. Wat gaat er met de opbrengst gebeuren?

Kosten

De kosten van de productie van een NFT worden geschat op een bedrag tussen de 10 en 50 euro per stuk. In V6 schat ik in dat we 5 tot 8 teams zullen hebben. De kosten kunnen dus variëren tussen 50 en 400 euro. Onze partner NFTs.nl helpt mee de meest voordelige / gunstige oplossing te vinden.

De kosten worden betaald uit het sectie budget.

Mogelijke opbrengsten NFTs

NFTs zegt: reken er nou maar niet op dat je hier veel aan gaat verdienen. Maar het zou kunnen.

  • de docent beheert het account van bij de trading platforms en is dus verantwoordelijk voor evt trading.
  • als het NFT wordt verhandeld, dan worden eerst de gemaakte kosten van de minting, betaald op sectie budget, verrekend
  • van het restant: tot een maximum van € 500.- is door de docent te besteden aan accessoires voor het lokaal. Audio. lighting, iot devices, planten, vrij te besteden
  • het restant tussen € 1500 en € 2000 gaat naar docententeam VWO voor een uitje
  • hetgeen nu resteert gaat terug naar de school.

Rubrics Deelcijfer 5 maart

Deelcijfer telt 1/3 mee op het eindresultaat.

3579
Scam your Data / Model / Science -tussencijferleeg velJe hebt nog geen zichtbaar tussenresultaat van data / model / scienceJe hebt een prima model of visuele voorstelling gemaakt van je science.Jouw science is verrassend, origineel, taboe of taboe-doorbrekend of anderszins maatschappelijk of artistiek relevant in de actualiteit van 2022.
Scam your Data / Model / Science -eindcijferJe hebt nog geen zichtbaar tussenresultaat van data / model / scienceHet was een goed model of visueel concept maar je technische code faalt helaas.Je hebt een prima model of visuele voorstelling gemaakt van je science.Jouw science is verrassend, origineel, taboe of taboe-doorbrekend of anderszins maatschappelijk of artistiek relevant in de actualiteit van 2022.
“Secret message” – het idee achter je werk
(1x als tussencijfer, 1x als eindcijfer)
je hebt geen idee wat je gaat doenJe hebt een verhaal waar geen data, model of science achter zit. OF je koos 1 van de 3 kado-onderwerpen maar je hebt deze niet goed uitgewerkt.Je hebt 1 van de kado-onderwerpen gekozen en deze netjes uitgewerkt. Je hebt zelf een onderwerp gekozen en netjes uitgewerkt
NFT / CryptoJe weet niet te vertellen wat het voordeel is van een NFTJe NFT is niet geluktJe hebt een NFT gemint en deze ook juist weten te verspreidenDoor jouw extra inzet zijn imperfecties van anderen hersteld
Video en PresentatiesEr is amper een video- en/of gewone presentatieVideo- of gewone- presentatie was nogal onvolledig of slecht van kwaliteitJe hebt 2 prima video’s gemaakt en je geeft een prima presentatie van je werkstukZowel de video’s als de gewone presentatie zijn uitzonderlijk van inhoud en kwaliteit.

Kado-onderwerpen

Het blijkt erg moeilijk te zijn als je alles kunt doen, om dan iets te verzinnen. Hier een greep uit de losse pols.

Rubberentegelparadijs

Kinderen mogen tegenwoordig niet meer hard op hun knie vallen. Nee, dat doet pijn. Ach en wee. Maar zo leer je niet vallen. Papa en mama zullen jou beschermen dus je mag alleen spelen als er rubberen tegels in de speeltuin liggen. Marianne Zwagerman trok dit fenomeen door naar de Nederlandse Samenleving als geheel: Nederland is een rubbertegelparadijs. Maken de tegels onze speelplaatsen nu wel of niet veiliger?

Pandemie aan desinformatie

Lees de column van Rosanne Hertzberger in NRC (28/1/2022). Zij legt exact uit hoe de modellen van de TU-Delft over de Omikron-lockdown tegelijk 15% en toch geen 15% konden helpen bij het bestrijden van de ziekte.

Oekraïne, Rusland, benzine en gas

De gestegen benzineprijs komt volgens marktfederatie Energia door de hogere vraag en het lagere aanbod – en de geopolitieke spanningen in de Oekraïne. Lees en luister het verhaal bij de Vlaamse VRT. Tegelijkertijd speelt de soap zich af rond de Nordstream-2 gasleiding tussen Rusland en Duitsland. De miljarden-kostende leiding is af maar nog niet operationeel om vage zakelijke redenen, terwijl de VS vindt dat Europa dan teveel afhankelijk zou worden van Russisch aardgas. Maar kunnen we nu wel of niet zonder dat gas? Intussen heeft de Volkskrant ook een achtergrond-artikel.

Fake Lyrics

Slashdot heeft een artikel over lyrics die worden gekocht door Spotify en andere websites maar de maker ervan lijkt niet echt kwaliteit te leveren. Update: Ook Youtube Kids heeft er last van, wanneer de AI een transcriptie maakt en foutieve en ongeschikte woorden verstaat [Slashdot].

Eloquent Architect 161

Eloquent Architect 161