Gokken is een belasting op domheid aangeleerde dromen. Als je straks miljonair bent, dan wordt je pas gelukkig. Want geld maakt gelukkig. Wat een droom.
Dus jullie maken een gokkast. Aan de zijkant van de gokkast is er een regelpaneel – normaal zit deze dicht maar die van jou kan open met een klik – en daar kun je de parameters zetten.
De gewone fruitautomaat heeft 1.000.981 lampjes die allemaal tegelijk aan- en uit gaan. Pure hypnose.
De Geluidjes. Pure hypnose.
Het algoritme. Het zit vol ongein om de boel verslavend te maken [1]. Onverwacht uitkeren. Niet uitkeren als je het wel verwacht.
In principe maak je in deze opdracht alleen het prototype van de front-end. Het gok-resultaat kunnen we niet opslaan. De gewijzigde admin-setting zijn na een reload weer weg. Er zijn geen users in een database die inloggen. Er is geen security.
En dat hoeft ook allemaal niet. Dus.
De Opdracht
Bouw een P5JS fruitautomaat met alle toeters en bellen. Visuals en Audio. Virtuele Coin-input. Virtuele uitbetaling. Variabele winkans om je speler te verslaven.
- Het geheel moet er tof uit zien, hypnotiserend wanneer in werking
- Het geheel moet klinken, wanneer als in werking
- De werking van het algoritme is hypnotiserend / verslavend. van je gokkast. Bijv: dit artikel heeft het over een aantal neurotransmitters. Je zou de verwachte dopamine concentratie mee kunnen modelleren in je gokkast.
- Extra: Winkans aanpasbaar of instelbaar
- Coding style komt in de rubrics
Tijdplanning
- start: 27 februari
- Tussencijfer inleveren: 29 maart : voorlopige code + filmpje
- Final Inleveren: Zondag 14 april. Code via replit, filmpje via eigen kanalen
- Presentaties: Maandag 15 april
Deelopdracht 1: Maak de gokker verslaafd
Bedenk een strategie om een gokker te verslaven. Hoe ga je dat doen?
Deelopdracht 2: visual design van de kast
Ook als ie niet werkt is een mooi gokkast wel leuk om te zien. Denk hier ook aan je dopamine.
Deelopdracht 3: audio design
Elk object van de kast maakt een geluidje. Voeg ook de p5 sound library toe aan de index.html anders werkt het niet.
<script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/p5.js/1.5.0/addons/p5.sound.js" integrity="sha512-TU9AWtV5uUZPX8dbBAH8NQF1tSdigPRRT82vllAQ1Ke28puiqLA6ZVKxtUGlgrH6yWFnkKy+sE6luNEGH9ar0A==" crossorigin="anonymous" referrerpolicy="no-referrer"></script>
Deelopdracht 4: video.
Alle teamleden bespreken het werkstuk tegelijk in een video-opname via OBS Studio. In de video (deelopdracht 4) laat je zien hoe de gokker gokt (deelopdr 1), hoe de visuals (deelopdr 2) en de audio (deelopdr 3)werken en licht een pareltje van je code toe (rubrics puntje coding style).
Planning
- start: 27 februari
- Tussencijfer inleveren: 29 maart : voorlopige code + filmpje. Je krijgt nu 4 tussencijfers voor elk van de deelopdrachten waarbij Audio en Video +2 geldt. Bijv uploaden in office of youtube (private) en dan sharen, de link via Som inleveren, net als de link naar je code.
- Final Inleveren: Zondag 14 april. Code via replit, filmpje via eigen kanalen. Bijv uploaden in office of youtube (private) en dan sharen, de link via Som inleveren, net als de link naar je code.
- Presentaties: Maandag 15 april.
Rubrics
Praktisch
- Werk op replit in de project omgeving.
- Maak groepjes van 1,2, 3 of 4 personen. Er is veel werk aan alle lampjes en geluidjes. Het algoritme kun je zo gek maken als je wilt.