VW-Groep saneert software divisie. Meerdere auto modellen halen het niet.

2000 personen exit

De nieuwe Porsche Macan die in 2024 zou komen, blijft op de plank liggen. Ook de Audi Q6 blijft op de tekentafel liggen en komt niet tot leven.

Software-divisie Cariad bestaat pas 3 jaar en er moeten nu al 2000 mensen uit. Dan zijn er nog 4000 over. Dat is nog steeds een enorm aantal. Maar ja, zo’n auto is ook erg complex. Denk je niet dat er een paar stukjes AI mee gaan denken aan de code?

Cariad 1.2 was gepland voor 2022, maar helaas. Grote projecten moeilijk? Het wordt nu zeker 2025. Porsche wacht niet langer en gaat voorlopig met Google inside. Android Automotive doet dingen als Maps en Assistant.

Cariad werkt ook aan een 2.0 versie, die beschikbaar komt voor alle VW-group automerken. En die krijgt eerst een redesign. Software maken lijkt toch een stuk lastiger dan een auto maken.

Gebruikers niet blij

Kijk maar even op Slashdot en Reddit. Zijn ze blij? Nope. Het is kut. Maar ik zie toch wel een toekomst. Heel fijn dat er iemand de ballen en de bankjes heeft om een alternatief voor Google te maken. Ik hou niet zo van fabrikanten die je met een alles-in-1-agreeement al je gegevens doorverkopen.

En ik weet dat BMW eigenlijk als streven heeft om alle belangrijke componenten in eigen hand te houden. Updates doet BMW wel aan in ieder geval. Iemand? NB: BMW is eigendom van Rolls Royce Motor Cars.

Project Management

Om jullie beter bekend te laten worden met Agile (wendbaar) project management starten we deze periode in een aantal klassen met Kanbanflow.

Eloquent Architect 161

Eloquent Architect 161