Wij draaien een curriculum op basis van P5JS.nl. Dit is een lesmethode die is gekloond uit New York, Introduction to Computational Media [bron]. De originele lesmethode is ontwikkeld door een team van docenten en ontwikkelaars als lesmateriaal voor Kunst- academiën. Wij gebruiken het op Havo/VWO bovenbouw, vanaf de 4e klas. Havo en VWO draaien in grote lijnen hetzelfde programma, omdat de niveau-verschillen tussen de leerlingen onderling groter zijn dan tussen de afdelingen.
Het idee achter het inzetten van P5JS is dat we eerst de basiskennis brengen tot een niveau waarvan we denken: nu heeft het zin om over de ingewikkelde onderwerpen te praten. De andere strategie zie je op vrijwel alle andere scholen: eerst onderwerp A, dan D, dan B. Je krijgt te maken met een extreem versnipperd beeld van Informatica. Door uit te gaan van The Web met deze Javascript-bibiotheek zijn we direct deel van de echte wereld en zitten we niet in een ‘onderwijs-sandbox’.
Een tweede belangrijk ontwerpcriterium is het insteken op de toepassing. Met P5JS sluit je relatief snel aan op de belevingswereld van de leerling. Nadat daar de basis gelegd is gaan we dieper erin, bijv. naar Databases of Logica. De andere aanpak is: van onderaf opbouwen tot je op het interessante niveau komt. Het nadeel daarvan is dat je al gauw tot sinterklaas Havo 4 met theorie opzadelt, wat niet motiverend werkt.
De Eindtermen
De eindtermen zijn conceptueel beschreven en laat de context over aan de actualiteit en flexibiliteit. Het gaat eigenlijk over Informatica op wetenschappelijk niveau. Wij dienen les te geven als voorproefje van de opleiding Informatica aan de T.U.. Maar in realiteit proberen we les te geven aan een populatie die divers is en grotendeels zonder voorkennis binnenkomt in de 4e.
- Website van SLO met de Handreiking (hulp en uitleg voor scholen)
- Advies Examenprogramma.PDF
- Eindtermen A t/m F zijn sowieso verplicht, en dan is het kiezen uit G t/m R.
- Mij is expliciet verzocht in het PTA alleen de letter op te nemen en het onderscheid tussen A1 en A2 te laten varen, vanwege de uniformiteit in de school. Okay. In het PTA op papier. Voor deze administratie moet ik wel de details bijhouden anders slaat de hele tabel nergens op. Bij het overzetten naar Word / School PTA laten de de cijfers weg.
Het platform P5JS lijkt zich uitstekend te lenen voor de hokjes van de domeinen, want je tikt al gauw meerdere hokjes aan als het ingewikkeld wordt.
Eindtermen Matrix
Letter | Naam / Nummer | Context / Accent | Havo | VWO |
---|---|---|---|---|
A | Vaardigheden – A1: Ontwerpen en Ontwikkelen – A2: Informatica als perspectief – A3: Samenwerken en Interdisciplinariteit – A4 Beroepscode en ethiek | * Gokkast (A1, A2, A3) H5, V6+H5 * Een psychologisch dashboard (A1, A2, A3) * Essay: Maatschappelijke gevolgen van Informatica en AI , Project / Lessenserie , Vrij Project (A4) * Basis HTML + Hoe werkt het Internet + Keyboard Shortcuts (A3) | H5 H4 | V6 V4 |
B | Grondslagen – B1: Algoritmen – B2: Datastructuren – B3: Automaten (Finite State Machines / STD) – B4: Grammatica’s | * Gokkast (B1) H5, V6+H5 * Sorting Algorithms (B1) * World Art Animation Remake (B1) * Database Lingo (B2) * P5JS Eindopdracht Unit 3 (B3) * Object-Oriented Programming met P5js (B2) * Stoplicht (B3, B4) * Theorie Logica + Finite State Machine / State Transition Diagram B3, B4 | Lessenserie H5 | Lessenserie V6 |
C | Informatie – C1 Doelstellingen – C2 Gegevens Identificeren (ER-Diagram) – C3 Representeren (DB Ontwerp) – C4 Standaardrepresentaties (Database velden) – C5 Zoeken in Gestructureerde data (SQL of forms) | * Weerkaartje C1, C2 * Lessenserie Databases en Ontwerpen van Informatiesystemen (C1,C2,C3,C4,C5) * C4 : RGB, HSB en Hex kleuren (in Unit 1) | Lessenserie H5 Databases H5 | Lessenserie V6 Databases V6 |
D | Programmeren | Dit zijn we grotendeels aan het doen. We gaan het niet per project specificeren. Vooralsnog beschouwen we D als gecoverd. | ||
E | Architectuur – E1 Decompositie in 3 lagen – E2 Security | Weerkaartje E1 Lessenserie Netwerken in de praktijk E1 E2 | Lessenserie H5 | Lessenserie V6 |
F | Interactie – F1 Usability 1: Gebruikersinterfaces evalueren met statistieken – F2 Usability 2: Vuistregels van Goed Ontwerp toepassen – F3 Maatschappelijke Aspecten | * Een Psychologisch Dashboard F1, F2, F3 * Maak een html5 web app voor rgbtrade F1 F2 | V4, Examen H5 | Examen V6 |
Keuze Thema’s | 2x – 1x G-N – 1x M-R | 4x – 2x G-N -2x M-R | ||
G | Algoritmiek, berekenbaarheid en logica | |||
H | Databases | Lessenserie Databases en het Ontwerpen van Informatiesystemen | H5 | V5 |
I | Cognitive Computing | |||
J | Programmeerparadigma’s | Lessenserie Object-Oriented Programming met P5js | verdieping voor H4 | V5 |
K | Computerarchitectuur | |||
L | Netwerken | Lessenserie Netwerken in de Praktijk | Alternatief voor zittenblijvers H5 | V6 Volgend jaar in V5 |
M | Physical Computing | |||
N | Security | |||
O | Usability | |||
P | User Experience | Jargon | V5, | |
Q | Maatschappelijke en individuele invloed van informatica | Lessenserie Maatschappelijke Gevolgen van Informatica F3 of als Vrij Project World Art Animation Remake | H5 | V4, V6 |
R | Computational science | |||